Posted by: mgeps | May 27, 2010

EUROMED – 8th Mediterranean Logistics and Transport Forum – 25 May 2010

 

As some of you would probably know by reading the news, in these days (25th and 26th of May) has taken place in Barcelona the 8th Mediterranean Transport and Logistics Forum which has been held within SIL 2010 framework and with the collaboration of the Association of Mediterranean Chambers of Commerce and Industry (ASCAME), the Consorci de la Zona Franca and Barcelona’s Chamber of Commerce and with the impact of the Free Trade Mediterranean Area foreseen for the next year 2010. At the same time, the 3rd Mediterranean Ports Summit, 1st Port de Barcelona Conference -which have been held the second day (yesterday 26th of May) –  has focused its interest in the Port management and logistics infrastructures financing; the Mediterranean ports contribution towards a logistics system more sustainable and efficient; and the Sea Mediterranean Highways Development.

Within the 8th Mediterranean Transport and Logistics Forum have been held a session on the 25th May focused on Business Meetinngs (B2B), where trade agreements, foreign investments and cooperation among companies of both Mediterranean shores will be taking part.

Furthermore during the meeting have been approached issues related to the new boost given to the Euro-Mediterranean association and its integration through Union for the Mediterranean and the importance of the transport and logistics sector as economic pillars and determining factors for the integration into a single united Mediterranean market. An analysis have been made of the different results arising from the implementation of different European projects for the development of the Mediterranean logistics area and the status of the port infrastructures.

The new infrastructures plans, situation and the financial mechanisms for Union for the Mediterranean has constitute the focus of debate during the opening session of the 8th Mediterranean Transport and Logistics Forum. At this moment in time, promoting the Mediterranean Sea as the epicentre of the world can provide a decisive cooperation model within the current global economic situation.

And who is acting the best? It seems that my home country: Italy. Here following an interesting article on the results tha comes out at the MEDA (unfortunately is in spanish):

Italia muestra su potencial logístico en el Salón Internacional de la Logística y de la Manutención de Barcelona

El segundo día del Salón Internacional de la Logística y de la Manutención ha dejado imágenes de pasillos abarrotados de profesionales y ha acogido 9 jornadas técnicas de gran nivel.

El 8º Fórum Mediterráneo de Logística y Transporte finaliza con éxito con la celebración de la 3ª Cumbre Mediterránea de Puertos y la 1ª Jornada del Port de Barcelona.

Barcelona. Italia ha sido uno de los protagonistas del segundo día de celebración del Salón Internacional de la Logística y de la Manutención (SIL 2010) que se está celebrando hasta el próximo viernes 28 de mayo en el pabellón 2 del Recinto Gran Via de Fira de Barcelona. El país transalpino ha presentado todo su potencial logístico a través de una serie de conferencias: su completa oferta logística, su extensa red de puertos, el papel de las autopistas del mar para la integración Euromediterránea, proyectos de futuro. En estas presentaciones han participado diferentes organizaciones com ASSOPORTI (Asociación de los Puertos Italianos), el UIR (Unión de las Plataformas Logísticas Italianas), la RAM (Red Autopistas Mediterráneas), la ALOT (la Agencia de la Lombardía Oriental para el Transporte y la Logística) y la Universidad de Cagliari.   

Otro de los aspectos destacados del día en el SIL 2010 ha sido la gran presencia de profesionales que han abarrotado los pasillos del Salón. Del mismo modo, un total de 9 jornadas técnicas de gran nivel han debatido y abordado aspectos de máxima actualidad, contando con grandes personalidades del sector como es el caso del Director General de Transportes Terrestres del Ministerio de Fomento, Juan Miguel Sánchez, el Secretario de Movilidad del Departamento de Política Territorial y Obras Públicas de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, el Presidente de Puertos del Estado, Fernando González Laxe, o el Presidente de Renfe Operadora, Teófilo Serrano.

La celebración de la 3ª Cumbre Mediterránea de Puertos y la 1ª Jornada del Port de Barcelona han puesto el punto y final a la 8ª edición del Fórum Mediterráneo de Logística y Transporte. Este foro de encuentro, que se ha convertido en el punto de encuentro de la logística y el transporte del Mediterráneo reforzado por la capitalidad de Barcelona de la Unión por el Mediterráneo (UpM), ha contado con la asistencia de más de 300 profesionales de la comunidad logística internacional.

Reference: http://www.inmodiario.com/178/8488/italia-muestra-su-potencial-logistico-salon-internacional-logistica-manutencion-barcelona.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: